środa, 19 czerwca 2013

Z serii "coś na zimę": Dżem truskawkowy z cynamonem i kardamonem

To już chyba ostatnia moja propozycja na przetwory truskawkowe w tym roku. Nic więcej nie planuję, choć kto wie, czy coś jeszcze mi do głowy nie przyjdzie.
Ten dżem gotowałam metodą podobną do dżemu z likierem miętowym, czyli zlałam sok i nie dodałam żadnych składników żelujących, więc przepis brzmi bardzo podobnie. Dżem wyszedł aromatyczny i bardzo smaczny. Truskawki mają intensywny smak, więc świetnie łączą się z korzennymi przyprawami. Kardamon nadaje ostrości i wyrazistości.



Składniki na 6 słoiczków po 190 ml ( + 800 ml soku truskawkowego):
2 kg drobnych, mocno dojrzałych truskawek (ja miałam tym razem truskawko - poziomkę)
600 g cukru (jeśli truskawki są mało słodkie można dodać więcej cukru)
sok z 2 cytryn
2 czubate łyżeczki cynamonu
1 czubata łyżeczka kardamonu

Truskawki dobrze opłukać, oczyścić z szypułek. Z cytryn wycisnąć sok. Do garnka o dużej powierzchni (najlepiej płaski o dużej średnicy) włożyć owoce, wsypać 400 g cukru i wlać połowę soku cytrynowego. Całość dobrze wymieszać. Podgrzewać na mocnym ogniu przez około 20 – 25 minut, aż owoce puszczą sok. Gdy całość się zagotuje zlać sok do garnuszka (ja to robię przez sito), a do truskawek wsypać pozostały cukier i wlać resztę soku z cytryny. Gotować około 25 minut, a gdy pojawi się piana to można ją usunąć, choć nie jest to konieczne, wyłączyć i zostawić do całkowitego wystudzenia. Ponownie podgrzać, dodać kardamon i cynamon i gotować 10 minut dosyć często mieszając. Raz jeszcze zostawić do przestygnięcia. Spróbować i jeśli trzeba dodać trochę cynamonu albo kardamonu, bo niestety przyprawa przyprawie nierówna. Podgrzać i gotować jeszcze kolejne 10 minut. Zostawić do wystygnięcia. Jeśli dżem po wystygnięciu jest wystarczająco gęsty przełożyć do wyparzonych słoiczków, jeśli wydaje się za rzadki gotować jeszcze kilka minut i dopiero przełożyć do słoików.
Słoiczki zakręcić, wstawić do garnka wyłożonego ściereczką, wlać tyle wody (jeśli mamy zimny dżem to wlewamy zimą wodę, jeśli dżem jest gorący to i woda taka być powinna), aby sięgały do 2/3 wysokości słoiczków. Zagotować. Od momentu wrzenia gotować na wolnym ogniu przez 15 minut. Wyciągnąć słoiczki na kuchenną ścierkę i przykryć ręcznikiem. Zostawić do całkowitego wystudzenia.
Odlany sok zagotować (jest słodki), przelać do wyparzonych butelek albo słoiczków i zapasteryzować. 



20 komentarzy:

  1. Wypróbuję chyba jednak ten z likierem miętowym - za cynamonem nie przepadam :)) A ten z rabarbarem - pychota !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuj i daj znać jak smakowało. Cieszę się, że wersja z rabarbarem okazała się pyszna.

      Usuń
  2. Bardzo oryginalny przepisik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem na ile oryginalny, ale z pewnością pyszny.

      Usuń
  3. Zrobiłam wczoraj ten dżem, bo w chwili gdy go zobaczyłam zakochałam się w nim. I co mogę powiedzieć? Chyba tyle, że to najsmaczniejszy dżem jaki w życiu zrobiłam. Sama bym nie wpadła na wymieszanie takich składników.
    Basia

    OdpowiedzUsuń
  4. no proszę bardzo lubie cynamon w dodatkach (kardamonu nie dodawałam nigdy)Ja chyba kiedyś zrobię skok na tę Twoją piwniczkę takie masz tam cudeńka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kardamon zaostrza smak i fajnie się sprawdza w połączeniu z wyrazistymi owocami.
      Hihihi, myślę, że łatwiej się u nas dostać do mieszkania niż do piwnicy :-) Po licznych włamaniach mamy dodatkowe zabezpieczenia, trzeba pokonać drzwi do klatki, do piwnicy, kratę oddzielającą nasze piwnice i same drzwi do piwnicy :-)

      Usuń
  5. Truskawki i cynamon. <3 Pozazdrościć dżemora... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka słoiczków jest :-) W tym roku zrobiłam po kilka różnych, będzie do naleśników :-)

      Usuń
    2. Ja bym miała problem, bo bym nie wiedziała, który wybrać... xD

      Usuń
    3. Będziemy losować albo wyślę Zielonookiego do piwnicy bez okularów i co przyniesie to będzie :-)

      Usuń
  6. Bez okularów? Jeśli tylko to nie jest niebezpieczne... ;)
    Moja znajoma się tak po ciemku w nocy skradała ze spiżarni do pokoju, ze słoikami dżemu w kieszeniach szlafroka. Jak spadła ze schodów i huknęła tymi słoikami o ziemię, to cała rodzina się zleciała. Nic jej się nie stało, a widok podobno był nieziemski. xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie, aż taka wredna to nie jestem. Okularów używa tylko do czytania, poza tym wzrok ma dobry :-)

      Usuń
  7. W takim razie niech wybiera. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie kończę robić ten dżemik. Jest fantastyczny, przepyszny i wogóle i wogóle :) Mój syn ciągle podkrada łyżkę i wylizuje do czysta. Dziękuję za przepis... nie tylko ten :)
    Ewelina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakuje. Przyznam się, że ja też go podjadałam, bo bardzo mi smakował. Pozdrowienia dla synka smakosza i dla Ciebie również :-)

      Usuń
  9. Szukam przepisu na dżem słodzony sokiem /sokami owocowymi, obecnie bardzo "modne dżemy", w całym internecie przeszukałam i nie znalazłam, może znasz tajemnicę słodzenia dżemów sokami owocowymi zamiast cukrem, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie robię słodzonych sokiem... ale po mojemu ten sok też czymś posłodzony być musi, bo sam z siebie słodki raczej nie będzie, no chyba, że winogronowy długo odparowywany.

      Usuń
    2. Dziękuję, będę dalej szukać, pozdrawiam

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, dodaj G+.
Ugotowałaś/eś albo upiekłaś/eś coś z przepisu znalezionego na moim blogu? Podziel się swoją pracą, zrób zdjęcie i prześlij je do mnie mnie na adres margarytka75@vp.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...